Bericht aan E.Snowden

1nov - door Jos - 0 - Over communicatie
bericht

Edward Snowden zei in een interview dat de gekozen volksvertegenwoordiging niet vertrouwd kan worden. Dit is uiteraard het geval. Politici zijn vaak beroepsleugenaars, die mooie verhaaltjes voorspiegelen om gekozen te worden, en daarna net doen alsof er redenen zijn om zich daar niet aan te houden. In een ver verleden traden politici dan af. Die goede tijd is helaas al lang voorbij, in Nederland mede dankzij Wim Kok (PvdA).

Deze kwestie is precies waarom het idee van de Raden Overheid opkwam. In een zogenaamd “Raden“ stelsel (Raden Overheid, etc), kiezen mensen hun vertegenwoordiging in veel kleinere groepen dan in een algemene landelijke verkiezingen of verkiezingen per district. In een Raden stelsel gaat het om groepen in de orde van 100 tot 200 personen, althans zo is dit begonnen in 1917. Later liep dit sterk uit de hand, mogelijk omdat er geen duidelijk stelsel voorhanden was om dit in goede banen te leiden.

Het voorgestelde Raden Overheid stelsel op https://market.socialism.nl gaat uit van nog kleinere groepen: 50 personen per groep (minimum). Die groepen zijn nog eens opgedeeld in informele groepen van 10, zodat normale mensen ook écht de kans hebben om dat zelf op te richten. Een groep van 10 richt men zoveel makkelijker zelf op met wat buren, familie en vrienden, dan een groep van 50, laat staan honderd of meer.

Meerdere groepen van 10 kunnen elkaar dan proberen te vinden, en vormen een groep van minimaal 50 (meer mag ook, wat voordelen en nadelen heeft). Het is niet verkeerd om voor 11 te gaan, in plaats van 10: 10 plus één reserve. 12 kan ook. Eindigen met een groep van 55 of zelfs 60, helpt de stabiliteit van de groep om boven de minimum grootte te blijven.

Het doel van deze kleine groepen, is om ① de macht écht bij “het volk“ te leggen, en ② om politici die niet blijken te voldoen onmiddellijk te kunnen vervangen. Dit houdt ook de druk op de ketel bij die politici, om zich wel aan hun beloftes te houden, of daar in ieder geval meer van te maken.

Een ander voordeel is dat we in principe af zijn van de politieke partij als essentieel onderdeel in het stelsel. In feite is er een gevaarlijke machtsconcentratie in het parlementaire stelsel die vaak over het hoofd gezien wordt: het landelijk partij hoofdkantoor. Daar wordt beslist wat de politiek van de partij zal zijn, wie er op het stembiljet komt te staan, daar vinden de overleggen over strategie en de hoofd punten van de partij in eerste instantie plaats. Het parlement komt daar achteraan. Het probleem is dat het bijzonder moeilijk is om een politieke partij landelijk te laten doorbreken. Bij de tijd dat dit na decennia is gelukt, is het eerste vuur van het initiatief vaak al gedoofd onder de druk van de gladde pratertjes die op geld uit zijn.

Alhoewel politieke partijen nog altijd informeel mogelijk zijn in een Raden Overheid, en ook een grote macht kunnen ontwikkelen, zijn zij uiteindelijk niet meer aan de macht. De macht ligt bij de Raden zelf. Als een kies cirkel van 50 personen er voor kiest om tegen een advies van een politieke partij in te gaan, dan is dat geen enkel probleem voor het kiesstelsel. Betreffende partij kan personen schrappen als lid van die partij, maar dat heeft verder geen effect op het kiesstelsel. Politieke partijen worden net zoiets als een groep politie agenten die als hobby hebben om samen te gaan vissen, en soms iemand als lid schrappen omdat die ineens op vogels gaat jagen (om maar iets geks te noemen). Dat heeft verder geen invloed op de werkzaamheden van deze politie agenten.

Beeld: Laura Poitras / Praxis FilmsOmdat E.Snowden het probleem blijkbaar ziet, heeft ondergetekende (Jos) hem een bericht gestuurd via Twitter. Praten over problemen is immers makkelijk. Wanneer worden problemen ook eens een keer écht opgelost ?

━━━━━━━━━━━━━━━━━
Geen antwoord ontvangen

Propaganda werk:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *