「3」 Vrijdag Vrijheid fiets route, Groningen

14jan - door Jos - 0 - Over actie

21 januari 2022

Deel I. Dit is een soort opwarming, voor wie 50 km niet genoeg is.
Tijdstip onbepaald 100 km totaal (link) (Koerspad bij Excalibur, de grote gele paal)
Een start tijdstip kan men kiezen op een tijdstip dat na de eerste 50 km het direct doorrijden door start om ±15:00 mogelijk maakt (of eventuele pauze / reserve tijd), als het een doel is om Deel II vanaf 15:00 te rijden …

Deel II. De eigenlijke de actie, die meer mensen kan bereiken (’s middags door stad).
15:00 50 km start (link) (Koerspad bij Excalibur, de grote gele paal)

Als u al een eigen groepje heeft met propaganda, dan kan men natuurlijk ieder gewenst tijdstip kiezen en vooral 15:00 vermijden als het daar dan druk is (wat heel erg onverwacht zou zijn). Hopelijk versterken periodiek langskomende fietser(s) de boodschap die zij allen visueel en binnen de grenzen van het normale in het dagelijkse verkeer uitdragen. Dat zou toch al het systeem zijn.

Doel

Doel: protest tegen de extreme en grove Corona maatregelen in algemene zin. Voor het behoud van het recht op organisatie en vergadering, het recht op meningsuiting. Voor het recht op individuele keuze. Het recht van een individu om wel of niet geïnjecteerd te worden. Het recht van een winkelier om wel of geen mondkapjes te verplichten, en om de handhaving wel of niet zelf ter hand te nemen. Het recht om wel of niet open te zijn op normale openingstijden. Het recht van een individu om zich op straat te begeven op welke tijd dan ook, naar eigen inzicht. Afschaffen medische binnenlandse paspoorten. Muziek koren en orkesten, sportclubs, politieke groepen en alle andere groepen, hebben het recht op samenscholing naar eigen inzicht. Enz.

Ongeacht bovenstaande: eenieder die vind dat de Corona maatregelen op welke manier dan ook te ver gaan op het moment van protesteren, en/of dat de politiek moet verschuiven van algemene repressie naar individuele vrijheid en eigen verantwoordelijkheid, kan dit protest steunen. Meer is het niet, maar minder ook niet.

Organisatie

Er is geen enkele vorm van voorzieningen of bevoorrading (er is wel een publiek water punt bij de ingang voetbalclub, en op de parkeerplaats bij de heuvel). Er is geen enkele vorm van organisatie, dan die welke op dat moment daar wordt afgesproken. Bij dezen neem ik geen enkele verantwoording voor wat iemand anders doet op deze route, of in verband met deze actie. Ik ben maar een individu die een ronde gaat fietsen met letters op het karretje en beloof zelfs niet dat ik kom.

Als iemand mee wil fietsen is dat prima, aangenomen dat wij elkaars tempo kunnen/willen volgen¹. Geen bericht vooraf nodig, maar mag wel natuurlijk (vooral handig voor de 100 km i.v.m. start tijd). Aanhaken en lossen op allerlei punten kan ook. Voor mijn gevoel is tot 4 personen in een groepje veilig voor het verkeer, maar met meer is het misschien handig om meerdere groepjes te vormen. Als er een wegkapitein is, kan die de zaak aanvoeren en over dit soort zaken beslissen.

Ter zake doende propaganda voeren kan een plus zijn, als men geen onderdeel is van een groep waar minimaal één persoon propaganda voert. Zorg er AUB voor dat alles strak vast zit, zodat u er geen omkijken naar heeft. Fout: vlag in de hand houden. Goed: sticker op de buis of kreten op shirt gespeld. Hoe netter en veiliger, hoe beter. Schreeuwen en bellen onderweg is ook slecht voor de verkeersveiligheid, en kan dus contraproductief werken omdat mensen dan een negatieve reactie kunnen krijgen. We moeten niet hebben dat mensen denken “Daar heb je die gekken weer”.

We willen dat ze denken: “Daar zijn de helden; hun gedrag is goed in ieder opzicht: veilig, het getuigd van vaardigheden, ze zijn lief en bekwaam, zorgzaam en betrouwbaar; ze staan er als hun land en volk verdedigd moet worden tegen de priktatuur; ze zijn een heer of dame in het verkeer, en stappen af daar waar hulp geboden moet worden. Laten we naar hun zorgen luisteren …

Misschien dat ver en hard fietsen ook kan helpen ? ;-P Jaaaa !!!

Minst veilige stukken weg, voor mijn gevoel: Aduarderdiepsterweg en Zijlvesterweg. Weinig ruimte en hard rijdende autos. Dit is westelijk buiten de stad.

Dit klinkt als een georganiseerde demonstratie zonder vergunning ! Het lijkt onzinnig om voor één of een paar mensen met vergunningen te beginnen, terwijl die zich goed aan de verkeersregels houden. Op dat soort geneuzel zitten ze bij de gemeente ook niet te wachten. Mocht het ooit groot genoeg worden, dan zien we dat dan wel weer. Ik verwacht persoonlijk niets², en werk gewoon mijn trainingsprogramma af. Merk op dat de route door de stad eerst langs een politie bureau gaat (Kardingerplas), en dat het hele start gebied relatief rustig is, en al op sport is gericht. Als het anders blijkt te moeten, dan is dat voor een volgende keer. Het model zoals nu hier voorgesteld is al behoorlijk rekbaar. De meeste wielrenners volgen routes vanaf een electronisch mobiel platform, en hebben dus geen groep of leiding nodig.

━━━━━━━━━

Noten:

(1) Op dit moment heb ik geen wedstrijd niveau helaas, ik werk er nog aan. Pas ±1,5 jaar bezig. Mijn beste 40 km tijdrit met opzetstuurtje was 36 km/h – 10 seconden (makkelijk parcours). Deze vrijdag ritjes hebben niet een duidelijke trainingsdefinitie.

(2) Ik beslis niets behalve voor mijzelf, stel alleen een idee voor en probeer er goed over na te denken, met in het achterhoofd: steeds toenemende repressie door de criminelen van de macht (de val van de democratie in de dictatuur onder de top Oligarchie van het westerse Imperium), en daarom een steeds toenemende noodzaak en algemene wil om te protesteren. Vandaar een op groei gericht systeem, hoe overdreven dat ook op enig moment kan lijken. Begint niet alles klein en hulpeloos ? Teveel nadenken is niet zo erg, terwijl een tekort aan vooruitzien rampzalig kan zijn. Een goed begin is het halve werk … Regeren is vooruitzien. Als een systeem goed in elkaar zit vanaf het begin, voorkomt dat problemen als het moeilijk wordt.

Dit systeem is makkelijk informeel te implementeren want beoogt alles binnen het normale van het dagelijkse wegverkeer af te handelen, dus makkelijk voor ons en de orde diensten die er als het goed is nooit omkijken naar hebben. Het kan ook als gewenst de meeste zo niet alle “Corona regels” volgen, zonder effectiviteit verlies.

Alleen als de groepen serieus groot worden (honderd?), zouden verdere aanpassingen waarschijnlijk nodig zijn, en die liggen ook al voor de hand (routes, tijdstippen, verspreiding, of toch eventueel een fiets demonstratie met vergunning). Omdat niet zo heel veel mensen dit soort afstanden kunnen of willen fietsen, zal deze specifieke route waarschijnlijk nooit te druk kunnen worden. Dan gaat het actie voeren in het algemeen vermoedelijk andere vormen zoeken, als dat überhaupt gaat gebeuren. Er zit dus ook een natuurlijke rem op. Dat is prima. De ene actie steunt de andere actie. Zo komt deze actie weer voort uit andere acties, direct of indirect, enz. Hoe meer soorten acties, hoe makkelijker iemand een actie kan vinden die aansluit bij zijn of haar belang en mogelijkheden, hoe groter de totale politieke druk.

Iedereen kan die route fietsen zoals hij of zij wil, en met wie dan ook. Doe dat ! Voer uw eigen anti Corona hysterie propaganda en leef u uit ! Kies de snelheid die u wilt, het stuk route dat u bevalt, verander en verbeter de route, het moment, of doe weer iets heel anders. Alles is goed, zolang ik de schuld niet krijg als het fout gaat ;-). Heel graag dus niet overdrijven en binnen het normale / redelijke van het verkeer blijven, bedankt. De mensen die het moeten zien, die zien het wel hoor. Het enige is: doorgaan en blijven doorgaan.

Opgeven is geen optie

(Voor volgende keren zal ik al dit geleuter een beetje gaan inkorten. Bij mijn weten leest niemand deze website, ’t is maar dat je het weet ;-). hahaha.)

Propaganda werk:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *